a "Győri Filmesek Archívuma" full HD-ben digitalizálva felújított kópiája
"a rendszerváltás dokumentumai" sorozat
(a Nemzeti Kulturális Alap Filmművészeti Kollégiuma támogatásával)
"Mindkét szerző 56-ban született és rendkívül felidegesítette őket az ellenforradalomnak nevezett forradalom körüli hivatalos maszat. Pontosabban Berecz elvtárs, a párt - ha jól emlékszem - ideológiai titkárának televíziós sorozata az ellenforradalomról, ami rendszerint az esti mese után jelentkezett. A maci köpött és jött Berecz elvtárs. Ez kihagyhatatlan poén volt. Persze akkor még nem tudtunk videóra rögzíteni, mert nem volt videómagnónk, ellenben volt kölcsön videókameránk, amellyel a képernyőről vettük fel az 56-ról szóló dokumentumfelvételeket. Sajátos és kényszerű módszer volt, de így sikerült újra értelmezni a dokumentumokat. Olcsó poénként mondhatjuk, hogy az idő minket igazolt, de azért akkor ezt a Grencsó zenére vágott filmecskét nem kis vívódás után hoztuk nyilvánosságra tájegységi amatőrfilm szemlén. A hivatalosságok - a vártnak megfelelően - egyáltalán nem örültek neki, ellenben a kollégáktól sok vállon veregetést kaptunk és indítottunk el egy politikai cikizés hullámot a mozgalon belül. Berecz elvtárs annyira csípte a szemünket, hogy egy képet kifotóztunk róla a filmből, kissé megtorzítva és hullámosítva a fejét, gyufacimke méretre kicsinyítettük és gyufákra ragasztottuk különböző verziókban. Aztán egész csomag gyufaként visszacsempésztük boltokba, valamint ottfelejtettük szórakozóhelyeken. A következő évben Grósz elvtárs megjelenésével róla is csináltunk hasonlót, amit később megtudtuk, ő diákcsinynek minősített. Talán szerencsénkre, mert már 30 évesek voltunk."
A készítés körülményeiről:
E film még ugynevezett “gányolás”-os technikával, azaz a vágás műveletének nagyon leegyszerűsített verziójával készült. A korai videómagnók nem tették még lehetővé a pontos képillesztést. Többszöri kísérletre sikerült néha eltalálni a vágyott, remélt kép és hangváltást. Ez egy átmeneti időszak volt - az amatőrből lassan -független filmessé vált alkotók számára. Az eddigi pontig (70-es évek közepe) egyedüluralkodó Super 8 mm-es filmtechnika már egyre nehezebben és drágábban volt nyersanyaggal ellátható. És persze csábító volt a gyorsan terjedő videótechnika, a maga olcsóságával és azonnal feldolgozhatóságával. De az első időkben még csak a nagyon egyszerű VHS technika volt hozzáférhető a független filmesek számára. És ez nagyon látszik a filmek technikai minőségén, és a vágási popmntatlanságok is szembetűnőek. Új és csábító lehetőség volt a videótechnika, de jelentősek voltak a kapcsolódó technikai hiányosságok. Ekkor indult sorvadásnak a ma ismét hódító Super 8-as filmtechnika. Volt egy átmeneti időszak is, amikor a S8-as filmre forgatott nyersanyagokat falra kivetítve videóra vettük és videón vágtuk meg. Ez is egy meglehetősen nehézkes és képminőséget rontó verzió volt.
GRENCSÓ ISTVÁN
musician, composer, bandleader
photographer, independent movie maker
(Born in: Nyíregyháza, 1956)
Independent movie maker and photograpger
Fundamental member of the MEDIAWAVE Festival
Lots of concert, film and photo in made by him
HARTYÁNDI JENŐ
1975 óta foglakozik filmezéssel önképző módon. Számos dokumentum-, kísérleti-, tánc- és kisjátékfilm készítője. De dolgozik mások filmjeiben operatőrként is. Filmjei szerepeltek és díjat nyertek az Országos Függetlefilm Fesztiválokon, a Magyar Filmszemléken, és nemzetközi fesztiválokon.
Fontosabb filmjei:
1992 - Hartyándi Jenő-Nesztor Iván: EGYKOR A GYIMESBEN JÁRTAM /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1992)
1993 - Grencsó István-Hartyándi Jenő: VALAHOL KÖZÉP-EURÓPÁBAN /dokumentumfilm/
(Országos Független Film és Video Fesztivál díjazottja, 1993)
1993 - Villányi László: A LILIOM HANGJA /mozgásfilm/ (a film operatőre)
(két különdíj - Országos Függetlenfilm Film és Video Fesztivál, 1993 - az egyik az operatőri munkáért)
1993 - Szolnoki József-Hartyándi Jenő: MADARAK /kisjátékfilm/
(különdíj - az Országos Független Film és Video Fesztivál, 1993)
1994 - Hartyándi Jenő: KISÖRSPUSZTA /dokumentumfilm/
(legjobb dokumentumfilm - Országos Független Film és Video Fesztivál, 1994)
(legjobb szociografikus dokumentumfilm - Magyar Televízió díja - Féynírók Fesztiválja)
1995 - Villányi László: REJTŐZKÖDÉSEK /táncfilm/ (a film operatőre)
(3.díj - Országos Független Film És Video Fesztivál, 1995)
(a zsűri különdíja az operatőri munkáért - Fényírók Fesztiválja'95)
1996 - Hartyándi Jenő: GYIMESI FILM-ÜZENET /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1996)
(3.díj - Országos Függetelen Film és Video Fesztivál, 1996)
1996 - Hudi László-Hartyándi Jenő: A HÁROM NŐVÉR /kisjátékfilm/
(legjobb színészi teljesítmény film - Országos Füg. Film és Video Fesztivál, 1996)
(Silver medal - Independent professional kategória fődíja, Brno16, 1996)
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1997)
1998 - Hartyándi Jenő: „NA, EZ A LAJKÓ FÉLIX!“ /dokumentumfilm/
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1998)
2002 - Hartyándi Jenő-Villányi László: A FLAMINGÓ TÉRDE – Tolnai Ottó portré /dokumentumfilm/
(Magyar Fillmszemle versenyprogram, 2002)
Kategória: KONCERTEK & ELŐADÁSOK / "Kallódó töredékek" / Győri és regionális filmek / GRENCSÓ István / HARTYÁNDI Jenő / GYŐRI AMATŐRFILM STÚDIÓ / KALLÓDÓ TÖREDÉKEK / GYŐRI FILMESEK ARCHÍVUMA / Győri Amatőrfilm Stúdió 2 (1984 - 1989) / Hartyándi Jenő / felújítás támogatva
Műfaj: dokumentumfilm / kísérletifilm
Nemzetiség: Magyarország
Év: 1986
Rendező: GRENCSÓ István, HARTYÁNDI Jenő
12 min. 1986 VHS, fekete-fehér, szöveges, magyar
Zeneszerző: GRENCSÓ István
Vágó: HARTYÁNDI Jenő
Szereplők: televízió híradó + 56-os képek