www.mediawave.hu | www.mediawavefestival.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu
Regionális film és televíziós archívum
Nézettség: 17
Látogatás: 2141
NAPJAINK FRISSESSÉGE I.
Átlag: 0 (0 szavazat)
FRESHNESS OF OUR EVERYDAYS I.
Magyarország
E-mail Kedvenc lista Jobb minőségben
5 4 3 2 1 0 1 2 3 4 5
komoly
vicces
unalmas
izgalmas
mély
felületes
érzelmes
erőszakos
0 szavazat
= átlag   = szavazatod

A film reflexió a szocialimus közelgő végnapjait jelző ideológiai propagandára. Persze a végnapokat akkor még nem lehetett sejteni. A dolgok nagyon lefojtottak voltak. De mint amatőrből magunkat független filmessé átnevezők (akkor még voltak ezen szavaknak értelmük), elkezdtük meresztgetni körmeinket és felvetni olyan témákat, amelyekre a profi filmesek akkortájt gondolni sem mertek, nem is beszélve a televíziókról. Egyik módszerünk az volt, hogy idézőjelbe tesszük a fellelt anomáliákat, mint jelen esetben is, és átértelmezzük azokat. Történt, hogy egy fantasztikus kirakat jelent meg 86-ban, Győr sétálóutcájának lepukkant kávézójában, amely elsősorban alkoholista nénik és bácsik törzshelye volt - kiskonyak, kisrum volt a menő. A kirakatban a 30 éves évfordulóját ünneplő KISZ 'Jövőnk a tét', szervezetmegújítását célzó propaganda életképei jelentek meg. Hungarocelből kivágott figurák voltak, némelyikük pohárral a kezében. Rögtön értettük a célzást. Nagyon béna volt az egész és ráadásként a kirakatrendezés figyelmetlensége folytán az egyik figura eldőlt, és beesett a diszletasztal alá. Kihagyhatatlan ziccer volt az egész konstrukció. Elég volt felolvasni alá a 'Jövőnk a tét' propagandaszöveg húzós részeit és rögtön működött az átértelmezett propaganda. Nem sok dícséretet kaptunk érte hivatalosan, barátit annál többet a bátorságért. És elindítottunk egy folyamatot, amelyben a környezetünkben lévő független filmesek elkezdtek egyre lazábban nyúlni az addig tabuként kezelt politikumhoz.
 

 

 

E film még ugynevezett “gányolás”-os technikával, azaz a vágás műveletének nagyon leegyszerűsített verziójával készült. A korai videómagnók nem tették még lehetővé a pontos képillesztést. Többszöri kísérletre sikerült néha eltalálni a vágyott, remélt kép és hangváltást. Ez egy átmeneti időszak volt - az amatőrből lassan -független filmessé vált alkotók számára. Az eddigi pontig (70-es évek közepe) egyedüluralkodó Super 8 mm-es filmtechnika már egyre nehezebben és drágábban volt nyersanyaggal ellátható. És persze csábító volt a gyorsan terjedő videótechnika, a maga olcsóságával és azonnal feldolgozhatóságával. De az első időkben még csak a nagyon egyszerű VHS technika volt hozzáférhető a független filmesek számára. És ez nagyon látszik a filmek technikai minőségén, és a vágási popmntatlanságok is szembetűnőek. Új és csábító lehetőség volt a videótechnika, de jelentősek voltak a kapcsolódó technikai hiányosságok. Ekkor indult sorvadásnak a ma ismét hódító Super 8-as filmtechnika. Volt egy átmeneti időszak is, amikor a S8-as filmre forgatott nyersanyagokat falra kivetítve videóra vettük és videón vágtuk meg. Ez is egy meglehetősen nehézkes és képminőséget rontó verzió volt.

Rendező
DEÁK Tamás & HARTYÁNDI Jenő

DEÁK TAMÁS

csomagolástervező, függetlenfilmes

(szül.: Győr, 1963, elhunyt: 2008))

több kisjáték és családi, közösségi

szórakoztatófilm készítője,

filmjei többségét még keressük

 

HARTYÁNDI JENŐ

 

 

1975 óta foglakozik filmezéssel önképző módon. Számos dokumentum-, kísérleti-, tánc- és kisjátékfilm készítője. De dolgozik mások filmjeiben operatőrként is. Filmjei szerepeltek és díjat nyertek az Országos Függetlefilm Fesztiválokon, a Magyar Filmszemléken, és nemzetközi fesztiválokon.

Fontosabb filmjei:
1992 - Hartyándi Jenő-Nesztor Iván: EGYKOR A GYIMESBEN JÁRTAM /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1992)

1993 - Grencsó István-Hartyándi Jenő: VALAHOL KÖZÉP-EURÓPÁBAN /dokumentumfilm/
(Országos Független Film és Video Fesztivál díjazottja, 1993)

1993 - Villányi László: A LILIOM HANGJA /mozgásfilm/ (a film operatőre)
(két különdíj - Országos Függetlenfilm Film és Video Fesztivál, 1993 - az egyik az operatőri munkáért)

1993 - Szolnoki József-Hartyándi Jenő: MADARAK /kisjátékfilm/
(különdíj - az Országos Független Film és Video Fesztivál, 1993)

1994 - Hartyándi Jenő: KISÖRSPUSZTA /dokumentumfilm/
(legjobb dokumentumfilm - Országos Független Film és Video Fesztivál, 1994)
(legjobb szociografikus dokumentumfilm - Magyar Televízió díja - Féynírók Fesztiválja)

1995 - Villányi László: REJTŐZKÖDÉSEK /táncfilm/ (a film operatőre)
(3.díj - Országos Független Film És Video Fesztivál, 1995)
(a zsűri különdíja az operatőri munkáért - Fényírók Fesztiválja'95)

1996 - Hartyándi Jenő: GYIMESI FILM-ÜZENET /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1996)
(3.díj - Országos Függetelen Film és Video Fesztivál, 1996)

1996 - Hudi László-Hartyándi Jenő: A HÁROM NŐVÉR /kisjátékfilm/
(legjobb színészi teljesítmény film - Országos Füg. Film és Video Fesztivál, 1996)
(Silver medal - Independent professional kategória fődíja, Brno16, 1996)
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1997)

1998 - Hartyándi Jenő: „NA, EZ A LAJKÓ FÉLIX!“ /dokumentumfilm/
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1998)

2002 - Hartyándi Jenő-Villányi László: A FLAMINGÓ TÉRDE – Tolnai Ottó portré /dokumentumfilm/
(Magyar Fillmszemle versenyprogram, 2002)



Elérhetőség
MEDIAWAVE Alapítvány
E-mail:
További képek
Ossza meg ismerőseivel:
Film adatok

Rendező: DEÁK Tamás, HARTYÁNDI Jenő

4 min. 1986 16mm VHS, színes, szöveges, magyar

E-mail:

E-mail:

Operatőr: HARTYÁNDI Jenő

Vágó: HARTYÁNDI Jenő

Narrátor: DEÁK Tamás

Kérjük, írja meg véleményét
Név: Szöveg:
E-mail:
Kérjük, írja ide a képen látható karaktereket:



Kategória
0.30565 sec