www.mediawave.hu | www.mediawavefestival.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu
Nézettség: 0
Látogatás: 513
NAPJAINK FRISSESSÉGE II. - ...ÉS MI MÉGIS ITT VAGYUNK!
Átlag: 0 (0 szavazat)
FRESHNESS OF OUR EVERYDAYS II - ... AND WE ARE STILL HERE!
Magyarország
E-mail Kedvenc lista
5 4 3 2 1 0 1 2 3 4 5
komoly
vicces
unalmas
izgalmas
mély
felületes
érzelmes
erőszakos
0 szavazat
= átlag   = szavazatod

A sorozat második darabja is a szocializmus akkor még nem tudott végső stádiumának ideológiai reklámkampányát értelmezi újra. Győr főutcáján lévő körbejárható kirakatot a megbízott “művész” fantasztikus objecttel töltötte meg a Nagy Októberi Forradalom 70 éves évfordulója alkalmából. Az arctalan bábu komoly vastagságú lánccal volt körbetekerve, néhány szál vörös szekfüvel a lábánál. Mondhatni erősen kétértelmű volt a “mű”, akár ellentétesen is értelmezhető volt, mint ahogy a film is teszi. A felvétel készítésénél közreműködött egy “Védjük környezetünk tisztaságát!” feliratú tisztitóautó is, erősítve az alkotói szándékot, amit Albert Ayler amerikai free jazz szaxofonos forradalmi indulója és az Illés együttes dala is erősít. Pár napra rá az object eltűnt a kirakatból, valószínű másoknak is feltűnt. A film nagy vihart kavart annak idején. Fenyegetés a helyi stúdióvezető részéről, hogy a film az amatőrmozgalom veszélyeztetése, emiatt káros jelenség. A nyiregyházi I. Országos Videó Szemlén, amely az egyre terjedő videótechnika első amatőröket és profikat is fogadó fesztiválja volt, komoly vitát váltott ki a film zsűri és a közönség körében is. Meglepőnek számított nyíltsága, akkor még nem lehetett így fogalmazni nyíltan, csak szamizdatban. A kiszivárgott információk szerint a zsűri egy része díjazni szerette volna, a másik része félt ettől. Nyilván nem a filmes értékek voltak a döntőek ebben, hanem a bátorságát értékelték magasra.
 

 

 

E film még ugynevezett “gányolás”-os technikával, azaz a vágás műveletének nagyon leegyszerűsített verziójával készült. A korai videómagnók nem tették még lehetővé a pontos képillesztést. Többszöri kísérletre sikerült néha eltalálni a vágyott, remélt kép és hangváltást. Ez egy átmeneti időszak volt - az amatőrből lassan -független filmessé vált alkotók számára. Az eddigi pontig (70-es évek közepe) egyedüluralkodó Super 8 mm-es filmtechnika már egyre nehezebben és drágábban volt nyersanyaggal ellátható. És persze csábító volt a gyorsan terjedő videótechnika, a maga olcsóságával és azonnal feldolgozhatóságával. De az első időkben még csak a nagyon egyszerű VHS technika volt hozzáférhető a független filmesek számára. És ez nagyon látszik a filmek technikai minőségén, és a vágási popmntatlanságok is szembetűnőek. Új és csábító lehetőség volt a videótechnika, de jelentősek voltak a kapcsolódó technikai hiányosságok. Ekkor indult sorvadásnak a ma ismét hódító Super 8-as filmtechnika. Volt egy átmeneti időszak is, amikor a S8-as filmre forgatott nyersanyagokat falra kivetítve videóra vettük és videón vágtuk meg. Ez is egy meglehetősen nehézkes és képminőséget rontó verzió volt.

Rendező
HARTYÁNDI Jenő

1975 óta foglakozik filmezéssel önképző módon. Számos dokumentum-, kísérleti-, tánc- és kisjátékfilm készítője. De dolgozik mások filmjeiben operatőrként is. Filmjei szerepeltek és díjat nyertek az Országos Függetlefilm Fesztiválokon, a Magyar Filmszemléken, és nemzetközi fesztiválokon.

Fontosabb filmjei:
1992 - Hartyándi Jenő-Nesztor Iván: EGYKOR A GYIMESBEN JÁRTAM /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1992)

1993 - Grencsó István-Hartyándi Jenő: VALAHOL KÖZÉP-EURÓPÁBAN /dokumentumfilm/
(Országos Független Film és Video Fesztivál díjazottja, 1993)

1993 - Villányi László: A LILIOM HANGJA /mozgásfilm/ (a film operatőre)
(két különdíj - Országos Függetlenfilm Film és Video Fesztivál, 1993 - az egyik az operatőri munkáért)

1993 - Szolnoki József-Hartyándi Jenő: MADARAK /kisjátékfilm/
(különdíj - az Országos Független Film és Video Fesztivál, 1993)

1994 - Hartyándi Jenő: KISÖRSPUSZTA /dokumentumfilm/
(legjobb dokumentumfilm - Országos Független Film és Video Fesztivál, 1994)
(legjobb szociografikus dokumentumfilm - Magyar Televízió díja - Féynírók Fesztiválja)

1995 - Villányi László: REJTŐZKÖDÉSEK /táncfilm/ (a film operatőre)
(3.díj - Országos Független Film És Video Fesztivál, 1995)
(a zsűri különdíja az operatőri munkáért - Fényírók Fesztiválja'95)

1996 - Hartyándi Jenő: GYIMESI FILM-ÜZENET /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1996)
(3.díj - Országos Függetelen Film és Video Fesztivál, 1996)

1996 - Hudi László-Hartyándi Jenő: A HÁROM NŐVÉR /kisjátékfilm/
(legjobb színészi teljesítmény film - Országos Füg. Film és Video Fesztivál, 1996)
(Silver medal - Independent professional kategória fődíja, Brno16, 1996)
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1997)

1998 - Hartyándi Jenő: „NA, EZ A LAJKÓ FÉLIX!“ /dokumentumfilm/
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1998)

2002 - Hartyándi Jenő-Villányi László: A FLAMINGÓ TÉRDE – Tolnai Ottó portré /dokumentumfilm/
(Magyar Fillmszemle versenyprogram, 2002)



Elérhetőség
MEDIAWAVE Alapítvány
E-mail:
Ossza meg ismerőseivel:
Film adatok
Film adatok

Rendező: HARTYÁNDI Jenő

3 min. 1987 VHS, színes, szöveg nélkül

E-mail:

E-mail:

Operatőr: HARTYÁNDI Jenő

Zeneszerző: Albert Ayler, Illés együttes

Vágó: HARTYÁNDI Jenő

Kérjük, írja meg véleményét
Név: Szöveg:
E-mail:
Kérjük, írja ide a képen látható karaktereket:



0.25591 sec