Bata Rita táncművészete, egykori győri lakosként, a MEDIAWAVE Fesztivállal párhuzamosan nőtt, nőtt, nődögélt és fonódott össze a fesztivállal, miközben kikerülhetetlenné vált itthon és nemzetközi porondokon.
Tavasz című darabjának bemutatóját a 2010 évi őrségi MEDIAWAVE SZELEKTÍV zárónapjára terveztük a szlovén-osztrák-magyar hármashatár természeti körülményei, fái közé, fáira.
Az egy neppal előtte megérkezett országos itéletidő mindezt megakadályozta, ezért az előadás az őriszentpéteri malom emeletén lett megvalósítva.
Batarita Társulat: ÉVSZAKOK - tavasz, nyár, ősz, tél, tavasz...
EMBER, s annak rezdülései az idő végtelen, változó és megújuló körforgásában.
Tér-specifikus előadássorozat 1. része
Tavasz ragyog,
Kibuggyan a könny, mely a csalogány
szemébe a bús, téli éjszakán
beléfagyott.
(Tavasz - Ariwara no Narihira)
Koreográfia, tánc, dìszlet: Batarita
Jelmez: Hornyák Istvén
Zene: Kerek István
Fotó: Pettendi Szabó Péter
Külön köszönet: Pintér Gábor
Az előadássorozat minden része egy különleges helyszìnhez kapcsolódik a természetben. Újrajátszás esetén a darab tökéletesen idomul az új helyszìn sajátosságaihoz.
Bata Rita koreográfus, táncos, rendező. Az ösztöntánc művésze, aki minden külsőséget lenyúzva a testéről fejezi ki érzelmeit, keresi az igazságot. Művészete egyedi. Fájdalmas és testi.
2001-től rendszeresen szerepel külföldi fesztiválokon, vesz részt workshopokon és táncszínházi kurzusokon. 2003-ban, a lengyelországi Kaliszban megrendezett XI. Nemzetközi Kortárs Táncfesztiválon elnyerte a legjobb koreográfusnak járó I. díjat Tiéd…?! című duettjével. Majd egy ösztöndíjjal Párizsban dolgozott a Cie Ixkizit társulattal és Bécsben tanult a DanceWeb nemzetközi rezidens programja keretében.
Utazásai és tanulmányai során kirajzolódott, hogy a koreográfushoz a távol-keleti formavilág, mozgás-stílusok, irányzatok állnak közel, melyek közül a butoh táncban találta meg a számára legideálisabb kifejezési formát. Köszönhető ez olyan világhírű mestereknek, mint Carlotta Ikeda, Ko Morubushi, Yoshito Ohno akiktől nemcsak technikát, hanem a butoh filozófiáját is megismerhette.
Az elemit és zsigerit megragadó butoh tánc iránti elkötelezettsége 2005-ben egészen a technika és egyben filozófia forrásáig, Japánig vitte a koreográfust egy nemzetközi koprodukcióban való meghívásra. Ezt követte az UNESCO Aschberg ösztöndíj Thaiföldre, majd kagura tanulmányok Franciaországban, 2008-ban Yokohamában a Kazuo Ohno táncstúdióban töltött néhány hónap és újabb kagura tanulmányok Masudában.
A koreográfusnő a 2009/2010-es évadban rendezői munkájával az Operaházban debütált, majd szólóestjével Bangkokban és Tokióban vendégszerepelt. Mindezek mellett 2003-tól a Zeneakadémián tanít Színpadi mozgást operaénekeseknek és rendszeresen tart workshopokat Ázsiában és Európában.
A szentgothárdi Tóth János egészen sajátos jelensége a magyar kulturális életnek. Ahol megjelenik, elég gyorsan kamerát emel a szeméhez és gyakorlatilag folyamatosan rögzíti az eseményeket. Legyenek azok szervezett események (koncertek, színházak. stb.) vagy spontán alakuló akciók, hangulatok.
Még annyit János módszeréről, hogy képes egyvégtében 6-8 órát is rögzíteni, ami egyébként nagyon fárasztó dolog. Valószínűsíthető, hogy birtokában van és egyre gyülelmlik a harmadik évezred első 10 évének civil kulturális élete, amelynek értéke egyre nagyobb lesz.
Kategória: KONCERTEK & ELŐADÁSOK / MEDIAWAVE Fesztivál / tánc - színház - utcaszínház - cirkusz / MEDIAWAVE Fesztivál / Együttlét / MEDIAWAVE 2010 / Győri és regionális filmek / SZERZŐK SZERINTI BONTÁSBAN / HARTYÁNDI Jenő / Dokumentációk / Táncdokumentációk / Alternatív tánc / JÁNOS webTV
Műfaj: dokumentumfilm / táncfilm
Nemzetiség: Magyarország
Év: 2010
Korosztály: Felnőtt
Rendező: Tóth János
30 min. 2010, színes, szöveg nélkül
Operatőr: Tóth János (János webTV)
Vágó: Hartyándi Jenő