(A Másik Arc)
Grencsó István neobeat zenekara
Grencsó István – ének, gitár, Szilárd Zoltán – Hammond orgona, Szabó Hunor – basszusgitár, Hock Ernő – dob
www.grencso.hu
post-new-urbán beat - a magyar Bob Dylan visszatér
A közönség azon része, aki ismeri Grencsót, a magyar jazz különleges, kísérletező figuráját, most meglepetés fogja érni. Grencsó húsz éves kora óta nem játszott beat zenét, akkor is legfeljebb a nagyon progresszív formáját.
Tavaly nyáron a ravazdi MEDIAWAVE Művészeti Táborban volt a formáció ősbemutatója, majd a Művészetek Völgye keretében, ősszel pedig Pécsen a MOVEAST Nemzetközi Filmfesztivál keretében. Erről a koncertről négány hangulat: "Ahogy Grencsó megjelent a színpadon, kezében gitárral a megszokott szaxofon helyett, már az is jelezte, hogy itt valami más készül. A megjelenést karakteresen hangsúlyozta az az élénk kék munkaköpeny, amely nagyon hasonlatossá tette Pisti bácsit egy szocialista rendszerből visszamaradt üzemvezetőhöz vagy műhelyfőnökhöz. Már éppen csak a fejes vonalzó hiányzott a kezéből, hogy körmöst adjon renitenskedő közönségének. Persze e jelmez lehet tisztelgés - legalábbis design tekintetében - Lester Bowie, a pár éve elhunyt nagy fekete trombitás előtt, aki az Art Ensemble of Chicago tagjaként mindig fehér orvosköpenyben jelent meg a színen. Az ő gesztusa és Grencsóé természetesen nem ugyanaz, de valahol közös gyökerű. És a múltban gyökeredzik. Grencsó annakidején TMK lakatosként kezdte meg zenei karrierjét.
A történelmi előzmények és a remélhetőleg követésre méltú divatdiktátori próbálkozás után a koncertről el lehet mondani, hogy a közönséget a koncert elején rögvest meglepte Grencsó rockos gezstusrendszert időző színpadi mozgása.
A dalok szövegei először csak mosolyogtatták, majd hangos röhögésbe fullasztották a közönség egy részét. Mert hát nagyon sajátos, a hetvenes évek undergroundját idéző, csak sokkal áttételesebb dalszövegekről van szó. Valami ilyenmik hangzottak el, hogy "zsebemben lágyan villog a mobilom" vagy "a tévéből Feri röfög", stb.
A tizedik utolsó szám után a rajongók az együttes CD-jék követelték és kiábrándultan kellett tudomásul venniük, hogy az még nincs és még csak ez az együtte második hivatalos koncertje. (A CD azóta megjelent!)
Nem szabad említés nélkül hagyni, hogy a csapat tagjai egyébként Grencsó új fiatal ritmusszekciójának oszlopos tagjai, csak mindegyikük más hangszeren játszik, mint egyébként: a dobos G.Szabó Hunor basszusgitározott, a bőgős Hock Ernő dobolt, egy kicsit ringostarosan, és Szilárd Zoltán, fiatal orgonista dúsította még a hangképet.
Nagy jövő állhat még e figyelemre méltó formáció előtt. Rockerek és beatnikok féljetek, megjött az új hullám..." Hartyándi Jenő
Győr, 1956. március 13.
1975 óta foglakozik filmezéssel önképző módon. Számos dokumentum-, kísérleti-, tánc- és kisjátékfilm készítője. De dolgozik mások filmjeiben operatőrként is. Filmjei szerepeltek és díjat nyertek az Országos Függetlefilm Fesztiválokon, a Magyar Filmszemléken, és nemzetközi fesztiválokon.
Fontosabb filmjei:
1992 - Hartyándi Jenő-Nesztor Iván: EGYKOR A GYIMESBEN JÁRTAM /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1992)
1993 - Grencsó István-Hartyándi Jenő: VALAHOL KÖZÉP-EURÓPÁBAN /dokumentumfilm/
(Országos Független Film és Video Fesztivál díjazottja, 1993)
1993 - Villányi László: A LILIOM HANGJA /mozgásfilm/ (a film operatőre)
(két különdíj - Országos Függetlenfilm Film és Video Fesztivál, 1993 - az egyik az operatőri munkáért)
1993 - Szolnoki József-Hartyándi Jenő: MADARAK /kisjátékfilm/
(különdíj - az Országos Független Film és Video Fesztivál, 1993)
1994 - Hartyándi Jenő: KISÖRSPUSZTA /dokumentumfilm/
(legjobb dokumentumfilm - Országos Független Film és Video Fesztivál, 1994)
(legjobb szociografikus dokumentumfilm - Magyar Televízió díja - Féynírók Fesztiválja)
1995 - Villányi László: REJTŐZKÖDÉSEK /táncfilm/ (a film operatőre)
(3.díj - Országos Független Film És Video Fesztivál, 1995)
(a zsűri különdíja az operatőri munkáért - Fényírók Fesztiválja'95)
1996 - Hartyándi Jenő: GYIMESI FILM-ÜZENET /dokumentumfilm/
(1.díj - Országos Néprajzi Szemle, 1996)
(3.díj - Országos Függetelen Film és Video Fesztivál, 1996)
1996 - Hudi László-Hartyándi Jenő: A HÁROM NŐVÉR /kisjátékfilm/
(legjobb színészi teljesítmény film - Országos Füg. Film és Video Fesztivál, 1996)
(Silver medal - Independent professional kategória fődíja, Brno16, 1996)
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1997)
1998 - Hartyándi Jenő: „NA, EZ A LAJKÓ FÉLIX!“ /dokumentumfilm/
(Magyar Filmszemle versenyprogram, 1998)
2002 - Hartyándi Jenő-Villányi László: A FLAMINGÓ TÉRDE – Tolnai Ottó portré /dokumentumfilm/
(Magyar Fillmszemle versenyprogram, 2002)
Kategória: KONCERTEK & ELŐADÁSOK / MovEast Fesztivál, Pécs / Győri és regionális filmek / CSETE Orsolya / GRENCSÓ István / HARTYÁNDI Jenő / JÖRG Tibor / MEDIAWAVE ALAPÍTVÁNY / MOVEAST Filmfesztivál / MOVEAST 2007 / Dokumentációk / Zenei dokumentációk / jazz / kreatív improvizatív zene
Műfaj: dokumentumfilm / zenefilm
Nemzetiség: Magyarország
Év: 2007
Korosztály: Felnőtt
Rendező: Hartyándi Jenő
55 min. 2007 DVD, színes, szöveges, magyar
Operatőr: Hartyándi Jenő
Zeneszerző: Grencsó István
Vágó: Hartyándi Jenő
Szereplők: Hang, Sound by. Jörg Tibor, Munkatársak, Co-worker: Csete Orsolya, Pusker Péter