Az anyag a szombathelyi MEDIAWAVE-s sajtótájékoztató vágatlan nyersanyaga. A halálhír kapcsán, emlékezendő raktuk fel gyorsan. Természetesen tervezzük a fesztivál után a szerkesztett verzió elkészítését is.
Gil Scott-Heron (szül. 1949. április 1.) afroamerikai költő, zenész és spoken word előadó.
Gil Scott-Heron Chicagóban született, de a Tennessee állambeli Jacksonban nevelkedett. Jamaikai születésű apja volt az első fekete futballjátékos, aki az ’50-es években bekerült a Glasgow Celtic focicsapatába. Anyja, a New York Oratorial Society énekese volt, apja a hivatásos futballkarrier mellett költőként is tevékenykedett. Gil 13 éves volt, amikor Bronxba költöztek. Íráskészségére hamar felfigyeltek, ösztöndíjat kapott, diplomáját kreatív írásból szerezte..
A hatvanas évek forrongó Amerikája érlelte meg erősen társadalomkritikus hozzáállását, egy időben kapcsolatban állt militáns afroamerikai mozgalmakkal is. Már 1970-ben megjelent első albumán is kemény média- és fogyasztói társadalomkritikát fogalmaz meg. De nem tud elmenni szó nélkül az önjelölt fekete mozgalmi vezetők képmutatása mellett sem, dühíti a fehér középosztály tudatlansága és érdektelensége azzal kapcsolatban, hogy hogyan élnek a gettóban a társadalom szegényebb rétegei. A lemezborítón olyan nagy elődöket említ jelentős befolyásként, mint John Coltrane, Otis Redding, Billie Holiday, Langston Hughes, Malcolm X és Nina Simone.
További zenei pályafutását örökre meghatározza Brian Jacksonnal való közös munkája, a jazz, blues és soul zene fúziójával kísérleteztek, a lírai tartalom pedig az akkori társadalmi és politikai kérdésekhez kapcsolódva jelent meg – dühösen szövegelve és a Scott-Heron-i karizmatikus, soul-os énekstílusokban egyaránt.
Ezek az albumok, különösen az 1970-es évek eleji "Pieces of a Man" és "Winter in America" befolyásolták és segítették az olyan későbbi afroamerikai zenei műfajok létrejöttét, mint a hip hop és a neo soul.
A „The Revolution Will Not Be Televised” című dala azóta is hiphop előadók generációit ihleti meg és ad útmutatást, Scott-Heront sokszor a rap keresztapjaként is emlegetik.
Ez a tisztelet 1997-ben a Wu-Tang Clan dupla albumának, a Wu-Tang Forever-nek kezdő számában is megnyilvánult, mostanában pedig a Barack Obama által csak „hülyegyerekként” emlegetett rap szupersztár, Kanye West szeretne költői nyomdokaiba lépni…
Tizenhat év hallgatás után idén újra az érdeklődés középpontjába került, “I’m New Here” című albumát a legendás, független cég, az XL Recordings (Radiohead, The White Stripes, Bassement Jaxx, Sigur Rós, Beck, The Prodigy) gondozásában jelenteti meg. A cég alapítója és tulajdonosa, Richard Russell maga irányította a készülő anyag munkálatait.
Az “I’m New Here” úgy ábrázolja Scott-Heront, mint aki az elmúlt évtizedek függőségi problémáin felülemelkedve, védjegyszerű énekstílusával és bölcsességével mérlegeli életét. Vízióit Russell vibráló, elektronikus zenei világa közepette osztja meg.
A páros az albumot 2007-ben kezdte el felvenni, nagy részét az utóbbi tizenkét hónap folyamán New Yorkban a Clinton Studiosban rögzítették.
"A héten, amikor az NME kihirdette az elmúlt évtized 50 legjobb felvételét, a következő évtized legjobbjainak egyikét hallottam. Elismerem, hogy ez vérlázító kijelentés, különösen egy ilyen, öncélú és súlytalan megnyilatkozásokkal teli világban arról, hogy mi a friss és menő. De amikor az album, amiről beszélek, ennyire kérlelhetetlenül csavar ki és dolgoz fel egy 21. századi jelenséget, majd azt egy meglehetősen érdekes jövő irányába mozdítjai, azt gondolom, a polémia szükséges.” – Jude Rogers, The Guardian.
Hivatkozás: http://rapnyelv.freeblog.hu
Kategória: KONCERTEK & ELŐADÁSOK / MEDIAWAVE Fesztivál / jazz koncertek / rock és underground koncertek / blues / MEDIAWAVE Fesztivál / Együttlét / MEDIAWAVE 2010 / Dokumentációk / Zenei dokumentációk / jazz / egyéb / rock / blues
Műfaj: dokumentumfilm / zenefilm
Nemzetiség: Magyarország
Év: 2010
Korosztály: Felnőtt
Rendező: blywory (youtube)
10 min. 2010, színes, szöveges, angol, magyar felírattal