www.mediawave.hu | www.mediawavefestival.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu
Regionális film és televíziós archívum
Nézettség: 0
Látogatás: 449
ALLEGRO BARBARO
Átlag: 0 (0 szavazat)
Magyarország
E-mail Kedvenc lista
5 4 3 2 1 0 1 2 3 4 5
komoly
vicces
unalmas
izgalmas
mély
felületes
érzelmes
erőszakos
0 szavazat
= átlag   = szavazatod

A különbség annyi, hogy a modell ezúttal nem egy történelmi szituáció, hanem egy történelmi figura. Szándékosan mondok figurát, mert Hernádit és Jancsót a jelek szerint nem a személyiség érdekli, holott a film éppen a személyiség változásáról szól.


Ez a Magyar rapszódia és az Allegro barbaro első paradoxona – személyiségfejlődés jellemábrázolás nélkül.


A modell természetesen hiteles: Bajcsy-Zsilinszky Endre életútja a két világháború közti keresztény úri Magyarország parlamenti székétől a hitleristák sopronkőhidai kivégzőfaláig. A nacionalista-faji eszmékkel mérgezett kurzuslovagságtól a harcos antifasizmusig. Jancsó-filmbe illő szimbolikus határcselekvéseket tekintve: az Achim-gyilkosságtól a lakásába törő németekre leadott lövésekig.


A „modell” – életrajzi adatokkal alátámasztható tárgyi hitelessége ellenére – bántóan sematikus. A Negatív Hős átalakulása Pozitív Hőssé. A történet kétféleképpen dolgozható föl. Vagy alapos társadalmi analízissel, vagy a hitbéli megvilágosodás Saulusból Paulus esetének analógiájára.


Íme a második paradoxon: a struktúraelemzésben kedvét lelő szerzőpár a második megoldást választotta.

Rendező
Jancsó Miklós
Ossza meg ismerőseivel:
Film adatok
Kérjük, írja meg véleményét
Név: Szöveg:
E-mail:
Kérjük, írja ide a képen látható karaktereket:



0.23341 sec